Regulamin Rady Rodziców
Zespołu Szkół Nr 1 w Milanówku
Postanowienia ogólne.
Ilekroć w dalszych zapisach jest mowa, bez bliższego określenia o:
1) Szkole – należy przez to rozumieć Zespół Szkół Nr 1 w Milanówku
2) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły.
3) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły.
4) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Rodziców przy Zespole Szkół Nr 1
w Milanówku.
5) Radzie Oddziałowej – należy przez to rozumieć wybraną przez zebranie rodziców uczniów danej klasy – trójkę rodziców.
6) Przewodniczącym, Zastępcy Przewodniczącego, Sekretarzu i Skarbniku – należy przez to rozumieć odpowiednio: Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika Rady.
7) Prezydium – należy przez to rozumieć Prezydium Rady.
8) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady.
Organizacja działań ogółu rodziców uczniów Szkoły.
- Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców jest zebranie rodziców uczniów danej klasy.
- Na pierwszym zebraniu rodziców w roku szkolnym rodzice uczniów nowo powstałej klasy wybierają spośród siebie Trójkę Oddziałową, reprezentującą ogół rodziców uczniów klasy.
- Trójka Oddziałowa składa się z: Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego i Skarbnika.
- Członkowie Trójki Oddziałowej są członkami Rady. Kadencja Trójki Oddziałowej pokrywa się z kadencją Rady.
- W przypadku ustąpienia lub braku możliwości pełnienia przez członka Trójki Oddziałowej swej funkcji, przeprowadza się wybory uzupełniające.
- Członek Trójki Oddziałowej może być odwołany w każdym czasie, na umotywowany wniosek, większością co najmniej ¾ głosów zebrania rodziców uczniów danej klasy, przy obecności nie mniej niż ¾ wszystkich rodziców uczniów tej klasy.
Cele i zadania Rady Rodziców.
- Rada jest organem Szkoły, stanowiącym reprezentację rodziców uczniów, doradczym i opiniodawczym dla Dyrektora.
- Rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który nie może być sprzeczny z obowiązującym prawem, w szczególności z obowiązującym prawem oświatowym i ze Statutem.
- Do zadań Rady należy w szczególności:
- a) współdziałanie z Dyrektorem, nauczycielami oraz rodzicami uczniów w procesie wychowania, opieki oraz rozwoju duchowego uczniów,
- b) wspomaganie działalności statutowej Szkoły,
- c) gromadzenie środków finansowych niezbędnych dla wspierania działalności Szkoły, dla wspierania uczniów, a także ustalanie zasad ich gromadzenia i wydatkowania.
Skład, powoływanie, organizacja pracy i kadencja Rady Rodziców.
- Radę tworzą członkowie Trójek Oddziałowych.
- W skład Rady mogą wchodzić również rodzice, lub prawni opiekunowie uczniów Szkoły, nie będący członkami Trójek Oddziałowych. Decyzję o poszerzeniu swego składu o takie osoby podejmuje Rada.
- Kadencja Rady trwa trzy lata, nie dłużej niż do czasu ukonstytuowania się nowej Rady.
- Każdy członek Rady może być wybierany na kolejne kadencje.
- Pierwsze zebranie nowej Rady zwołuje Przewodniczący ustępującej Rady (w przypadku kiedy nie ma Rady Rodziców, pierwsze zebranie zwołuje Dyrektor Szkoły), do dnia 30 października roku, w którym kończy się kadencja ustępującej Rady.
- Obradom pierwszego zebrania nowej Rady przewodniczy Przewodniczący ustępującej Rady, do momentu wyboru nowego Przewodniczącego.
- Zebrania Rady zwołuje i przewodniczy im Przewodniczący, a w razie jego nieobecności – Zastępca Przewodniczącego, lub inny, wyznaczony przez Przewodniczącego, członek Prezydium.
- Zebrania Rady są protokołowane przez Sekretarza. Protokoły znajdują się do wglądu dla każdego rodzica, lub prawnego opiekuna ucznia, w sekretariacie Szkoły.
- Protokół z każdego zebrania Rady jest przyjmowany, w drodze uchwały, na następnym zebraniu Rady. Jego wersja robocza, sporządzona przez Sekretarza, jest wcześniej, za pomocą poczty elektronicznej, przesyłana wszystkim członkom Rady, w celu naniesienia ewentualnych poprawek.
- Przewodniczący, nie krócej niż na 5 dni przed zebraniem Rady, za pomocą poczty elektronicznej, przesyła wszystkim członkom Rady propozycję porządku obrad, w celu złożenia ewentualnych propozycji do niego. Mogą być one uwzględnione, pod warunkiem ich złożenia w terminie nie krótszym niż na 3 dni przed zebraniem Rady.
- Dokumentację Rady przechowuje oraz organizację pracy Rady zapewnia sekretariat Szkoły.
Prezydium Rady Rodziców.
- Prezydium jest organem wykonawczym Rady.
- Prezydium składa się z co najmniej czterech osób: Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika. Rada ustala, w drodze uchwały, ilość członków Prezydium.
- Wyboru członków Prezydium na poszczególne funkcje dokonuje Rada, spośród swego składu, na okres swej kadencji, bezwzględną większością ważnie oddanych głosów. W przypadku drugiej lub następnej tury głosowania wybór może nastąpić zwykłą większością głosów.
- W trakcie trwania kadencji Rada może odwoływać lub powoływać członków Prezydium na pisemny wniosek co najmniej 3/5 składu Rady.
- W przypadku ustąpienia, lub braku możliwości pełnienia przez członka Prezydium swej funkcji, przeprowadza się wybory uzupełniające. Stosuje się do nich zapisy ust. 3 niniejszego paragrafu.
- Prezydium może powoływać stałe lub doraźne komisje i zespoły robocze spośród swoich członków, pozostałych członków Rady, a także spośród innych rodziców uczniów, lub osób spoza Szkoły jako doradców lub ekspertów – dla wykonania zadań określonych w decyzji o powołaniu danej komisji lub zespołu.
- Zebrania Prezydium zwołuje i przewodniczy im Przewodniczący, a w razie jego nieobecności – Zastępca Przewodniczącego, lub inny, wyznaczony przez Przewodniczącego, członek Prezydium.
- Zebrania Prezydium są protokołowane przez Sekretarza. Protokoły znajdują się do wglądu, przez każdego rodzica, lub prawnego opiekuna ucznia, w sekretariacie Szkoły.
Komisja Rewizyjna Rady Rodziców.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym wobec Prezydium.
- Komisja Rewizyjna bada i ocenia działalność kontrolowanych organów pod względem jej zgodności z obowiązującymi przepisami, uchwałami Rady oraz prawidłowość gospodarki środkami finansowymi gromadzonymi przez Radę.
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą trzy osoby: Przewodniczący oraz dwóch członków.
- Komisja Rewizyjna wybierana jest spośród członków Rady, nie będących członkami Prezydium.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej dokonują wyboru jej Przewodniczącego, na pierwszym zebraniu Komisji w danej kadencji.
Tryb podejmowania uchwał Rady Rodziców.
- Rada, Prezydium i Komisja Rewizyjna podejmują decyzje na zebraniach, w drodze uchwał.
- Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu organu, jeżeli przepisy niniejszego regulaminu w danej sprawie nie stanowią inaczej. W przypadku równej liczby oddanych głosów „za” i „przeciw”, decyduje głos przewodniczącego obrad.
- W przypadku, gdy po skutecznym powiadomieniu wszystkich członków organu o terminie zebrania obecność jest niższa niż wymagana, można odbyć zebranie tego organu w drugim terminie tzn. w tym samym dniu po 15 minutach od wyznaczonego pierwszego terminu zebrania.
Przez skuteczne powiadomienie o terminie zebrania Rady rozumie się zawiadomienie wszystkich członków Rady z wyprzedzeniem siedmiodniowym, poprzez umieszczenie informacji na stronie internetowej Szkoły, lub za pomocą poczty elektronicznej.
Przez skuteczne powiadomienie o terminie zebrania Prezydium i Komisji Rewizyjnej rozumie się zawiadomienie wszystkich członków tych organów z wyprzedzeniem siedmiodniowym, poprzez umieszczenie informacji na stronie internetowej Szkoły, lub w inny, ogólnie przyjęty sposób.
- Uchwały są oznaczone tytułem, kolejno ponumerowane, wpisane, lub załączone do protokołu z zebrania organu.
- Lista obecności na zebraniu organu stanowi integralną część protokołu.
- Uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym. Na wniosek poparty bezwzględną większością głosów, głosowanie trzeba przeprowadzić w sposób tajny.
W uzasadnionych przypadkach głosowanie może być przeprowadzone za pomocą poczty elektronicznej.
- Uchwały żadnego z wymienionych powyżej organów nie mogą być sprzeczne z obowiązującym prawem, w szczególności z obowiązującym prawem oświatowym oraz Statutem i nie są wiążące dla innych organów Szkoły.
Zasady gromadzenia i wydatkowania środków finansowych Rady Rodziców.
- W celu wspierania działalności statutowej Szkoły, Rada Rodziców może gromadzić środki finansowe, z dobrowolnych składek rodziców uczniów oraz innych źródeł dozwolonych prawem, w tym wpłat osób fizycznych, osób prawnych, stowarzyszeń i fundacji.
- Środki finansowe są gromadzone przez Radę na rachunku, lub rachunkach bankowych. Wszelkie operacje finansowe, jak wpłaty, wypłaty i przelewy są dokonywane za pośrednictwem tych rachunków bankowych.
- Prezydium wydatkuje środki finansowe będące w dyspozycji Rady, zgodnie z preliminarzem wydatków, obowiązującym na dany rok szkolny, zatwierdzonym przez Radę najpóźniej do dnia 15 grudnia danego roku szkolnego.
W trakcie roku preliminarz wydatków może być przez Radę nowelizowany.
Projekt preliminarza wydatków i ewentualny projekt jego nowelizacji przygotowuje Prezydium, uwzględniając potrzeby Szkoły i uczniów, przedstawione przez Dyrektora oraz inne potrzeby.
- Prezydium wydatkuje środki finansowe na następujące cele:
- dofinansowanie konkursów i innych imprez o charakterze ogólnoszkolnym lub dotyczących danego poziomu kształcenia,
- pomoc materialną dla uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, lub życiowej, poprzez dofinansowanie dożywiania, zakupu odzieży, podręczników i przyborów szkolnych oraz innych niezbędnych wydatków na ucznia,
- dofinansowanie zakupów książek, środków dydaktycznych i sprzętu, potrzebnych Szkole,
- dofinansowanie wycieczek i imprez klasowych, na wniosek danej klasy,
- zakup materiałów niezbędnych dla funkcjonowania Rady i jej organów,
- realizowanie niezbędnych wydatków na rzecz wspierania działalności statutowej Szkoły.
- W przypadku uzyskania przez Radę, od podmiotów zewnętrznych, dotacji lub darowizny celowej, pochodzące z niej środki finansowe są wydatkowane na potrzeby Szkoły, zgodne z wolą darczyńcy.
- Środki finansowe pochodzące z innych źródeł mogą być przez Prezydium wydatkowane na:
- dofinansowanie celów określonych w ust. 4 niniejszego paragrafu,
- dofinansowanie działalności statutowej Szkoły,
- finansowanie własnych projektów Rady, jak np. remonty bieżące, czy renowację urządzeń sportowo-rekreacyjnych, a także innych potrzeb, wynikających z działalności Rady.
- Realizacja przelewu, lub innej formy wypłaty środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym Rady, w celu sfinansowania danego wydatku, wymaga dla swej ważności łącznej reprezentacji dwóch członków Prezydium, w tym Skarbnika.
- Jeden raz w danym roku szkolnym, nie później niż do końca stycznia, Prezydium składa Radzie sprawozdanie z wykonania preliminarza wydatków. Sprawozdanie wraz z dokumentami źródłowymi jest uprzednio badane i opiniowane przez Komisję Rewizyjną.
Postanowienia przejściowe i końcowe.
- Wszystkie funkcje w Radzie i jej organach są pełnione dobrowolnie, społecznie i nieodpłatnie.
- Mandat członka Rady wygasa w przypadku:
- ukończenia lub zmiany Szkoły przez ucznia, którego członek Rady jest rodzicem, lub prawnym opiekunem,
- rezygnacji i zrzeczenia się udziału w pracach Rady, w drodze pisemnego oświadczenia,
- upływu kadencji.
- Po wygaśnięciu mandatu członka Rady w trakcie kadencji, przeprowadza się wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
- W celu właściwej wymiany informacji i dobrego współdziałania z innymi organami Szkoły, Rada i Prezydium zapraszają na swoje zebrania Dyrektora, a Przewodniczący, na zaproszenie Dyrektora może brać udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
- Regulamin Rady oraz jego zmiany i interpretacje uchwala Rada, większością dwóch trzecich głosów swego składu.
- Rada i jej organy mogą posługiwać się pieczątkami, wykonanymi według wzorów zatwierdzonych przez Prezydium.
- Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Dyrektor Szkoły Przewodniczący Rady Rodziców
Related